جنگ را پیش از جنگیدن باختن

در روسیه این «جوک» دهان به دهان می‌چرخد:

آموزگاری پیش از درس گفت، «سلام. اسم من آبرام داوودیچ است. من لیبرالم. حالا شماها هم مثل من خودتون رو معرفی کنید.»

– اسم من ماشا است. من لیبرالم.

– من اسمم آلیوشاس. منم لیبرالم.

– آنوشکا. لیبرال.

– به من می‌گن ساشا ریزه. عاشق استالین.

آموزگار پرسید، «خب ساشا ریزه واسه چی عاشق استالینی؟»

– آقام عاشق استالینه؛ ننم عاشق استالینه؛ بروبچ همه عاشق استالینن؛ منم عاشق استالینم.

– آهان. خب اگه مادرت جنده بود؛ پدرت معتاد بود، و دوستات کونی بودن چی می‌شدی؟

ساشا ریزه گفت، «لیبرال.»

این «جوک» نه تنها نشان می‌دهد غرب جنگ روانی در روسیه را به روسها باخته است؛ بلکه می‌گوید چرا و چگونه.

یک دیدگاه

  1. به دهان به دهان ش شک دارم دکتر!

    مسکو به طول صف‌های جلوی مک دونالد ش شهره است

    • روز ۸ می ۱۹۴۵ مارشال ژوکف از به نمایندگی از اتحاد جماهیر شوروی و فیلد مارشال کایتل به نمایندگی از آلمان سند تسلیم بی قید و شرط نیروهای مسلح آلمان به متفقین را امضا کردند.

      به وقت امضای این سند در مسکو ۹ می بود نه ۸ می. این است که روسها هر سال ۹ می را به عنوان روز پیروزی جشن می‌گیرند.

  2. جالب است.
    به نظرم اصل ماجرا بر سر هویت است چرا که مدل استدلال ساشا ریزه استدلال هویتی است. آموزگار به هویت این آدم حمله میکنه و با همان تناسب پاسخ می گیرد. نام آموزگار نامی یهودی است و همین کافیست برای فهم ماجرا. به همان میزان که در جوک فارسی زمانی که به ترکه اشاره میشود ما از پیش می دانیم که قرار است بخندیم، در آن فرهنگ هم به نظر میرسد که نام یهودی مشخصه این باشد که حرفی که می خواهد بزند زیاد جالب نیست و معلوم نیست قرارست چه در پاچه مان فرو رود.
    به نوعی تمامی نقش ها چکیده ای از تفکر آن جامعه است . به نظر میرسد که دولت روسیه در حال جا انداختن این احساس است که ارزشمند است شما روسی باشید.

  3. Book:
    The Way of the Superior Man
    By David Deida

    Shout out to vasat piaz, Keivan , Babak and other inferiors


دیدگاه‌بازی

